مجتمع پسران : ابتدایی 88959223 متوسطه 88959292  مجتمع دختران : 66578134

ده نشانه اضطراب در نوجوانان

ده نشانه اضطراب در نوجوانان
خلاصه

علی رغم آن که نوجوانان نگرانیها و دغدغه هایی مانند هزینه های زندگی، پیداکردن شغل یا کارهای خانه را ندارند، ولی انواع مختلفی از استرس را تجربه می کنند. آنها در معرض اذیت و آزار و زورگویی، فشار درسی و انتظارات رفتاری دیگران قرار دارند که گاهی می تواند به شدت استرس زا باشد. بدون حمایت مناسب در برابر عوامل استرس زا، نوجوانان بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات روانی، افت درسی و مشکلات جسمی خواهند بود. از این جهت مهم است که نشانه های اضطراب در نوجوان خود را سریع تر تشخیص دهید. برخی از علائمی که نشان دهنده اضطراب در نوجوانان هستند عبارتند از:

21 1 00

ده نشانه اضطراب در نوجوانان

 
علی رغم آن که نوجوانان نگرانیها و دغدغه هایی مانند هزینه های زندگی، پیداکردن شغل یا کارهای خانه را ندارند، ولی انواع مختلفی از استرس را تجربه می کنند. آنها در معرض اذیت و آزار و زورگویی، فشار درسی و انتظارات رفتاری دیگران قرار دارند که گاهی می تواند به شدت استرس زا باشد.
بدون حمایت مناسب در برابر عوامل استرس زا، نوجوانان بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات روانی، افت درسی و مشکلات جسمی خواهند بود. از این جهت مهم است که نشانه های اضطراب در نوجوان خود را سریع تر تشخیص دهید. برخی از علائمی که نشان دهنده اضطراب در نوجوانان هستند عبارتند از:
 
  1. سر درد و دل درد

سردرد یا دل درد های مداوم یا دیگر علائم جسمانی مشابه می توانند نشان دهنده وجود اضطراب در نوجوان شما باشند.
 
  1. اختلالات خواب

سخت به خواب رفتن یا از خواب پریدن می تواند نشانه استرس باشد. ادامه دار شدن این موضوع می تواند تبدیل به یک چرخه معیوب شود؛ از آنجایی که یک نوجوان خسته کمتر می تواند استرس را تحمل کند. البته زیاد خوابیدن نیز می تواند یک نشانه اضطراب باشد. نوجوانانی که تمایل دارد در تخت بمانند یا تمام آخر هفته را بخوابند ممکن است در حال فرار از اضطراب خود باشند.
 
  1. مشکلات تحصیلی

برخی از استرس های نوجوانان از مسائل مربوط به مدرسه نشات می گیرند. در موارد بسیاری نیز افت تحصیلی و مشکلات درسی نوجوان می تواند به خاطر مضطرب بودن او باشد.
 
  1. افزایش تغییر حالات روحی

با اینکه به صورت طبیعی، نوجوانان گاهی بدخلق می شوند، استرس می تواند نوجوان را بیش از حالت عادی دچار تغییر در حالات روحی کند. نوجوانی که نسبت به کوچکترین ناراحتی های پیش آمده تحریک پذیر است، در برابر چالش های زندگی احساس استیصال و سردرگمی خواهد کرد.
 
 
  1. تغییر در روابط اجتماعی

اضطراب، عادت های اجتماعی نوجوان را تغییر می دهد. منزوی شدن می تواند نشانه این باشد که نوجوان شما در حال دست و پنجه نرم کردن با اضطراب است. بیش از حد در اتاق ماندن یا اشتیاق نداشتن به تعامل با دوستان و خانواده از این قبیل علائم هستند.
 
  1. بیماری مداوم

نوجوانان مضطرب بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی یا این قبیل بیماری ها هستند. آنها ممکن است مرتباً مدرسه یا رویدادهای اجتماعی دیگر را به خاطر مریض بودن از دست بدهند.
 
  1. تغییرات رفتاری منفی

مشکلات رفتاری معمولاً وقتی نوجوان مضطرب است به وجود می آیند. ممکن است متوجه تعدد این مشکلات، از مدرسه نرفتن تا جروبحث کردن، بشوید. در هر حال نباید ناهنجاری های رفتاری را به علت آنکه ممکن است با استرس و اضطراب مرتبط باشند نادیده گرفت.
 
  1. اختلالات تمرکز

وقتی نوجوان دغدغه فکری زیادی دارد، به سختی می تواند تمرکز کند. ممکن است سر کلاس حواسش به دفعات پرت شود یا حین انجام تکالیفش به سختی روی موضوع متمرکز بماند.
 
  1. حرف های منفی

معمولاً می شنوید که نوجوانان مضطرب به کررات حرف های منفی می زنند. حرف هایی نظیر «کسی من را دوست ندارد.»، «هیچ چیز درست پیش نمی رود.»؛ هر چند طبیعی است که این حرف ها را گاهی از نوجوانان بشنوید، ولی اگر چنین صحبت هایی زیاد شوند می توانند نشانه اضطراب در وجود آنها باشند.
 
  1. احساس نگرانی

نوجوانان مضطرب معمولاً درباره همه چیز احساس نگرانی می کنند. ممکن است نگران تمامی اتفاقات بدی که ممکن است یک روزی بیفتد باشند یا نگران اینکه دیگران چطور در موردشان فکر می کنند.
 
 

چه زمانی از متخصص کمک بگیریم؟

معمولاً به ندرت اتفاق می افتد که نوجوان به طور مستقیم بیان کند که مضطرب است. اما در عوض نشانه هایی را بروز می دهد که تشخیص اضطراب را آسان می کند. اگر تردید دارید که نوجوانتان با استرس دست و پنجه نرم می کند، در این باره با او صحبت کنید و راهکارهای ساده مدیریت اضطراب را به او آموزش دهید.
اگر اضطراب نوجوانتان در روند تحصیل یا روابطش با دیگران اختلال به وجود آورده است، شاید وقت آن باشد که از متخصص کمک بگیرید. علائمی که بیش از دو یا سه هفته طول بکشند می توانند نشانه یک اختلال روحی اساسی مانند افسردگی یا اضطراب شدید باشند.
 

دیدگاه کاربران
(مورد نیاز)
(مورد نیاز)